Nytt flerbostadshus
Du behöver söka bygglov när du vill bygga ett nytt flerbostadshus. Här kan du läsa mer om vad du behöver tänka på före, under och efter byggtiden, hur du gör för att söka om lov och vilka dokument du ska bifoga.
Så här gör du
Så här ser processen ut för dig som vill bygga inom detaljplanerat område och ännu inte utnyttjat hela din byggrätt för fastigheten. Om fastigheten ligger utanför detaljplanerat område, ta kontakt med vår Bygglots för att få veta vad som gäller.
Kontaktuppgifter till Bygglots
Är du osäker på vad som gäller för ditt område?
Samla in fakta och planera
Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din budget och tidplan samt förstå ditt ansvar under processen.
Du kan behöva ta hänsyn till följande:
- Avgifter och taxor
- Detaljplanen beskriver vad som gäller där du vill bygga
- Handläggningstid
- Kulturmiljö, om du ska bygga i kulturmiljöområde kan det krävas andra regler
- Kuperad terräng Pdf, 741.4 kB.
- Marklov, om du exempelvis ska ändra marknivån eller fälla träd
- Parkering - räkna ut ditt parkeringstal
- Rivningslov
- Vad vi tittar på i vår bedömning i byggprojekt
Innan du kan skicka in din ansökan behöver du förbereda eller beställa följande handlingar.
- Nybyggnadskarta, som är grund till situationsplanen
- Situationsplan där alla byggnaderna är inritade samt redovisar antal och placering av parkeringsplatser
- Ritningar, fasad- och planritningar, samt ritning med sektioner som även visar befintliga och nya marklinjer
- Information om material och färg på tak och fasad, skrivs in i ansökan
- Kontrollansvarig namn och kontaktuppgifter till den som är kontrollansvarig för bygget, skrivs på ansökan
- Förslag till kontrollplan den som är kontrollansvarig tar fram den
- Teknisk beskrivning på konstruktionen
- Arkitektonisk idé
- Barnkonsekvensanalys
- Tillgänglighetsutlåtande.
Du kan ofta utgå från äldre ritningar som finns i vårt bygglovsarkiv när du ska ta fram eller göra ritningar till ditt projekt.
Bygglovsarkivet
Detta kan du i vissa fall behöva komplettera med.
- Tillgänglighetsutlåtande av sakkunnig
- Förteckning över lägenheternas storlek och yta
- Redovisning av taksäkerhet
- Markplan som redovisar utemiljö
- Namn på arkitekten.
Checklista för dig som ska bygga nytt flerbostadshushus Word, 52.4 kB.
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Använd vår e‑tjänst om du har en e-legitimation, såsom Bank-id. Om du saknar e‑legitimation kan du fylla i en ansökningsblankett som du postar till oss.
Du kan sedan följa ditt ärende och se hur långt det har kommit via webben. Har du angivit en e‑postadress kommer all vår kommunikation med dig att ske via den.
Så här väljer du rätt väg i e‑tjänsten
Om du gör ansökan i e‑tjänsten välj först
- Bygga nytt
- på nästa sida välj: Flerbostadshus.
Fortsätt sedan att svara på de frågor du får i tjänsten.
Saknar du e‑legitimation?
Blankett för ansökan om bygglov Word, 234 kB.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
Så här lång tid tar det innan bygglovet är klart
Det får som längst ta tio veckor att handlägga ditt ärende enligt plan- och bygglagen. Tiden räknas från det att alla handlingar, som behövs för att pröva ditt ärende, har kommit in till oss och ditt ärende är komplett.
Du kan påverka handläggningstiden genom att
- från början skicka in kompletta handlingar
- dina ritningar är tydliga och rätt utförda
- din åtgärd följer detaljplanen för området
- vara snabb om vi begär att du ska skicka in kompletteringar.
Om ditt ärende skickas ut på remiss kan handläggningstiden förlängas med motsvarande tid. Den brukar vara tre veckor. Handläggningstiden kan också förlängas med tio veckor om ditt ärende behöver utredas mer.
Vill du veta hur det går med ditt ärende?
I tjänsten Mina byggärenden kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.
E-tjänst
Mina byggärendenBehöver du komplettera din ansökan?
Har du fått ett meddelande om att det saknas handlingar för att vi ska kunna fortsätta arbeta med din ansökan? Här kan du skicka in de handlingar vi behöver ha.
Invänta vårt beslut innan du börjar bygga
Innan du får börja bygga måste du ha
- fått bygglov
- deltagit på ett tekniskt samråd
- fått startbesked
- inväntat eventuella överklaganden. Det betyder att du tidigast får börja bygga fyra veckor efter det att bygglovet har kungjorts. Det sker i Post- och Inrikes Tidningar. Under den tiden har allmänheten möjlighet att överklaga lovet. Om lovet blir överklagat får du efter dessa fyra veckor börja bygga. Arbetet sker då på egen risk i och med att lovet kan bli upphävt.
Se när ditt bygglov har kungjorts, Post- och inrikes tidningar
Startbesked
När du har fått ditt bygglov ska du träffa oss i ett tekniskt samråd. Där bestäms bland annat vilka handlingar som du ska skicka in för att få ett startbesked. När du har lämnat in alla dessa handlingar får du sedan ditt startbesked.
Exempel på handlingar som kan behövas för att få startbesked:
- Brandskyddsbeskrivning
- Energiberäkning
- Dimensioneringskontroll
- Redovisning av markförhållanden
- Redovisning av ventilationslösning
- Redovisning av dagvatten och dränering
- Tillgänglighetsutredning
- Namn på sakkunnig för tillgänglighet.
För att snabba på processen
Tänk på att Mälardalens Brand- och Räddningsförbund behöver minst tre veckor på sig vid sina yttranden. För att inte startbeskedet ska bli fördröjt, skicka därför in brandskyddsbeskrivningen så snart den är framtagen.
Efter att du fått ditt startbesked
Beställ utstakning av din byggnad
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.
Under byggtiden är det viktigt att du följer de handlingar och ritningar som du har lämnat in. Om du behöver göra avsteg från dessa måste du kontakta din handläggare.
Ett arbetsplatsbesök ska genomföras. Där ska du, din kontrollansvarige och handläggare träffas vid bygget.
När ni har byggt klart behöver kontroller göras innan byggnaden får börja användas. Ni ska också träffa oss i ett slutsamråd. Först när ni har fått ert slutbesked kan ni börja använda den nya byggnaden.
Beställ lägeskontroll av din byggnad
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska få ett slutbesked.
E-tjänst
Begär slutbeskedBygglots
Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.
Öppettider: Vardagar 08.00-16.30
E-post: kontaktcenter@vasteras.se Telefonnummer: 021‑39 00 00, knappval 3
kontaktcenterbygg@vasteras.se