Vill du flytta, ändra eller bygga en ny transformator- eller nätstation behöver du söka bygglov.
Så här ser processen ut oavsett om du vill göra en åtgärd inom eller utanför detaljplanerat område. Har du frågor, ta gärna kontakt med Bygglots för rådgivning.
Innan du påbörjar ditt projekt är det viktigt att du tar reda på så mycket som möjligt. Läs därför igenom hela sidan innan du börjar. Då har du också lättare att planera din budget och tidplan samt förstå ditt ansvar under processen.
En transformatorstation försörjer vanligtvis en grupp av bostadshus, kontor eller handelslokaler med el. Det kan vara allt från små stolpstationer till större anläggningar, inklusive de stationer som ingår i stora ställverk som betjänar hela industrier eller städer.
Du som vill uppföra eller flytta en transformatorstation måste söka bygglov och ibland även rivningslov. Likaså om du vill ändra stationens storlek eller utseende. Lovplikten gäller både inom och utanför område med detaljplan. Stationens storlek har ingen betydelse, det krävs alltid lov.
Information om transformatorstationer, Boverket Länk till annan webbplats.
Innan du kan skicka in din ansökan behöver du förbereda eller beställa följande handlingar:
Du kan ofta utgå från äldre ritningar som finns i vårt bygglovsarkiv när du ska ta fram eller göra ritningar till ditt projekt.
Bygglovsarkivet
Checklista för dig som ska bygga transformator- eller nätstation Word, 48.7 kB.
När du är klar med alla dina handlingar är det dags att skicka in din ansökan. Du som har e‑legitimation, till exempel Bank-ID, kan med fördel använda vår e-tjänst. Om du saknar e‑legitimation kan du göra din ansökan med en blankett som du postar till oss.
Du kan sedan följa ditt ärende och se hur långt det har kommit via webben. Har du angivit en e‑postadress kommer all vår kommunikation med dig att ske via den.
Blankett för ansökan om bygglov Word, 234 kB.
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter
Det får som längst ta tio veckor att handlägga ditt ärende enligt plan- och bygglagen. Tiden räknas från det att alla handlingar, som behövs för att pröva ditt ärende, har kommit in till oss och ditt ärendet är komplett.
Du kan påverka handläggningstiden genom att
Om ditt ärende skickas ut på remiss kan handläggningstiden förlängas med motsvarande tid. Den brukar vara tre veckor. Handläggningstiden kan också förlängas med tio veckor om ditt ärende behöver utredas mer.
I tjänsten Mina byggärenden kan du enkelt följa var i processen ditt ärende befinner sig.
Mina byggärenden Länk till annan webbplats.
Har du fått ett meddelande om att det saknas handlingar för att vi ska kunna fortsätta arbeta med din ansökan? Här kan du skicka in de handlingar vi behöver ha.
Skicka in fler handlingar till din ansökan Länk till annan webbplats.
Om du har fått ditt bygglov men inte startbesked ska du skicka in vissa handlingar för att få startbesked. I ditt bygglov står vilka handlingar som du ska skicka in för att få ett startbesked. Först när du har lämnat in alla dessa handlingar får du ditt startbesked.
Skicka in handlingar för att få startbesked Länk till annan webbplats.
Se när ditt bygglov har kungjorts, Post- och inrikes tidningar Länk till annan webbplats.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska kunna få ett slutbesked.
Under byggtiden är det viktigt att du följer de handlingar och ritningar som du har lämnat in. Om du behöver göra avsteg från dessa måste du kontakta din handläggare.
När du har byggt klart behöver du bland annat skicka in undertecknad kontrollplan. Först när du har fått ditt slutbesked kan du börja använda den nya byggnaden.
I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska skicka in för att du ska få ett slutbesked.