Redovisa och komplettera utförd assistans

Västerås stad ger ekonomiskt stöd för faktiska kostnader för beviljade assistanstimmar i enlighet med beslut tagna av kommunen enligt 9 § 2 Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS).

Ersättningsbelopp

  • Under 2024 är ersättningen 332,60 kronor per timme
  • Under 2023 var ersättningen 324,50 kronor per timme
  • Under 2022 var ersättningen 319,70 kronor per timme

Vem kan begära ersättning?

Det är du som tar emot assistansen, du som är rättslig företrädare för den som tar emot assistansen eller du som blivit utsedd av den som tar emot assistansen genom fullmakt som kan begära ekonomiskt stöd.

Bra att veta

Västerås stad granskar inkommen redovisning i enlighet med gällande bestämmelser i Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade, LSS. Det innebär bland annat att vi granskar att utförd personlig assistans överensstämmer med enskilds beslut om personlig assistans.

I vissa situationer betalar vi inte ut ersättning för utförd assistans i enlighet med 9 d § LSS för assistans som utförts av någon

  • som inte har fyllt 18 år,
  • som är bosatt utanför europeiska ekonomiska samarbetsområdet,
  • som till följd av sjukdom, ålderdom eller liknande orsak saknar förmåga att utföra arbete som personlig assistent, eller
  • på arbetstid som överstiger den tid som anges i 2-4 § lagen (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete, 5-10 b § arbetstidslagen (1982:673) eller kollektivavtal som uppfyller kraven i 3 § arbetstidslagen. Lag (2012:930).

När redovisningen har granskats fattas ett beslut om godkänd eller ej godkänd redovisning. Beslutet kan överklagas till Förvaltningsrätten.

Vid felaktig redovisning får du återbetala ekonomisk ersättning

Enligt 12 § LSS får kommunen besluta om återbetalning av ekonomiskt stöd som kommunen beviljat enligt 9 § 2, om den som erhållit stödet eller hans eller hennes ställföreträdare genom att lämna oriktiga uppgifter eller på annat sätt har förorsakat att det ekonomiska stödet har lämnats felaktigt eller med för högt belopp. Detsamma gäller om det ekonomiska stödet annars har lämnats felaktigt eller med ett för högt belopp och den som erhållit stödet eller hans eller hennes ställföreträdare skäligen borde ha insett detta.


Så här redovisar du utförd assistans

Tillhör du ett assistansbolag eller är du egen arbetsgivare? Klicka på plustecknet vid den rubrik som gäller för dig för att läsa mer.

Innan assistansen börjar utföras

Det är viktigt att du som assistansbolag har fullmakt från klienten att företräda hen gentemot Västerås stad i ärendet. Assistansbolaget ska vara godkänd för F-skatt och ha giltigt tillstånd att bedriva personlig assistans. Diarienumret på IVO-tillståndet anges vid första redovisningstillfället i e-tjänsten.

Gör så här:

Nedanstående handlingar ska skickas in till Västerås stad via e-tjänsten. Se den gröna rutan längre ner på sidan, med rubriken "Klicka här för att komma till e-tjänsten för personlig assistans".

Skaffa tillgång till Sefos - Västerås stads krypterade e-post

Våra ersättningsbeslut skickas via Sefos. För att få tillgång till Sefos uppger ni ombudets mobilnummer i e-tjänstens fält ”Övrig information”. Västerås stad registrerar er i Sefos och ni kan därefter ta emot samt skicka känslig information i Sefos.

Tidsredovisning i e-tjänsten

Utbetalning för utförd personlig assistans grundar sig på din tidsredovisning. Den ska lämnas månadsvis till Västerås stad i efterhand enligt 11 a § LSS. För att få ersättning skickar du in redovisningsformuläret i e-tjänsten tillsammans med bifogad tidsredovisning varje månad. Redovisningen sker endast i Pulsens krypterade e-tjänst via inloggning med Siths-kort (Telia), mobilt bank-ID eller E-legitimation.

Tidredovisningen ska innehålla följande:

  • Tidrapporterna för utförd assistans för respektive assistent.
  • Tidrapporterna ska vara undertecknade av assistenter och arbetsledare/chef eller ombud som finns omnämnd i fullmakten.
  • Namn och personnummer på assistansberättigad ska framgå av tidrapporten.
  • Observera! Vi tar inte emot några fakturor. All redovisning ska ske via e-tjänsten.

Vid kompletteringar och ändringar

Vid kompletteringar eller ändrade uppgifter, skicka in dina handlingar via e-tjänsten nedan. Välj ingången som heter "Redovisning av handlingar innan assistansen påbörjas".

Ändringarna kan gälla

  • Fullmakt
  • Uppgift om assistent
  • Uppgiftuppdragsavtal
  • Uppgift om betalningsmottagare
Ändra uppgift om assistenter

När nya assistenter anställs ansvarar du som assistansanordnare för att skicka in blanketten ”Uppgifter om personlig assistent – Anmälan från arbetsgivare”. Detta måste ske innan assistenten börjar arbeta hos den assistansberättigade personen.

Du bifogar ifylld blankett i e-tjänsten nedan. Blanketten kan bifogas i samband med redovisning av utförd tid via e-tjänstformuläret ”Redovisning av utförd assistans”. Du kan även skicka in blanketten separat. I det fallet väljer du e-tjänstformuläret ”Redovisning av handlingar innan assistansen påbörjas”.

Ändra uppgift om betalningsmottagare

Vid ändrade förhållanden ska blankett ”Betalningsmottagare av ersättning av assistansersättning” skickas in till Västerås stad. Den enskilde fyller i blanketten. Assistansanordnaren bifogar blanketten via Västerås stads e-tjänst i samband med redovisning av utförd assistans.

Redovisning vid tillfällig utökning av personlig assistans

  • Vid tillfällig utökning av personlig assistans gäller samma rutin. Redovisning av utförd tid sker i e-tjänsten efter att enskild har fått ett beslut.
  • Om redovisning avser retroaktivt beslut och tidrapporter sedan tidigare skickats in till biståndshandläggare på Biståndsenheten funktionsnedsättning LSS, behöver du inte bifoga nya tidrapporter i e-tjänsten. Ange istället att tidrapporter är inskickade sedan tidigare under rubriken ”Övrig information”.

Utbetalning av ersättning

  • Utbetalning sker enligt fattat beslut om ersättning.
  • Utbetalning sker genom direktutbetalning till det konto du har uppgett till oss

Vill du veta mer om e-tjänsten?

Manual e-ansökan för redovisning personlig assistans (Pdf) Pdf, 606.8 kB.

Vid frågor om e-tjänsten, mejla till supportvoo@vasteras.se

Innan assistansen börjar utföras

Det första du behöver göra är att skaffa ett konto hos Sefos - Västerås stads krypterade e-post. Det är vi som ordnar ett sådant konto åt dig.

Gör så här:

  1. Mejla till vof.assistans@vasteras.se och ange att du ska vara egen arbetsgivare samt ditt mobilnummer.
  2. Västerås stad lägger därefter upp ett konto så att du får tillgång till Sefos.

Skicka därefter nedanstående handlingar via Sefos till Västerås stad:

Tidsredovisning

Redovisning av utförd assistans sker genom att du skickar in tidrapporter på utförd assistans månadsvis i efterhand via Sefos.

Tidredovisningen ska innehålla följande:

  • Tidrapporterna för utförd assistans för respektive assistent.
  • Tidrapporterna ska vara undertecknade av assistenter och arbetsledare/chef eller ombud som finns omnämnd i fullmakten.
  • Namn och personnummer på assistansberättigad ska framgå av tidrapporten.

Förutom tidrapporter vill vi att du skickar in en redovisningsblankett där du redogör för utförd personlig assistans.

Vid kompletteringar och ändringar

Om du behöver skicka in kompletterande handlingar skickas dessa in via Sefos.

Ändra uppgift om assistenter

När nya assistenter anställs ansvarar du som assistansanordnare för att skicka in blanketten ”Uppgifter om personlig assistent – Anmälan från arbetsgivare” innan assistenten börjar arbeta hos den assistansberättigade personen.

Ändra uppgift om betalningsmottagare

Vid första ersättningstillfället eller vid ändrade förhållanden ska blankett ”Betalningsmottagare av ersättning av assistansersättning” skickas in till Västerås stad.

Utbetalning av ersättning

  • När redovisningen har granskats fattas ett beslut om godkänd eller ej godkänd redovisning. Beslutet kan överklagas till Förvaltningsrätten.
  • Utbetalning sker enligt fattat beslut om ersättning.
  • Utbetalning sker genom direktutbetalning till det konto du har uppgett till oss.

Kontakta oss

Personlig assistans

Kontakta oss när du har frågor om redovisningen av utförd personlig assistans.

Observera! Tänk på att inte skicka personuppgifter. I sådana fall behöver du beställa Sefos av oss, som är en krypterad mejltjänst.

Postadress:
Västerås stad, Vård och omsorgsförvaltningen,
Enheten för kontroll och granskning,
721 87 Västerås

Mejla oss på:

vof.assistans@vasteras.se

E-tjänst support: Vård och omsorg

Har du frågor om e-tjänsten, kontakta:

supportvoo@vasteras.se