Redovisa underlag vid pågående utredning hos Försäkringskassan

Om vi ser att du har ett grundläggande behov som överstiger 20 timmar per vecka anmäler vi detta till Försäkringskassan. De utreder då om du har rätt till statlig assistansersättning. Det är viktigt att du redovisar rätt underlag till både oss och Försäkringskassan så länge som deras handläggningstid pågår. Här kan du läsa mer om hur du ska gå till väga, så att både du och Västerås stad får rätt ersättning om Försäkringskassan ger ett bifall.

Personlig assistans kan beviljas av både stat och kommun

Västerås stad bedömer om du har rätt till personlig assistans enligt 9 § 2 p. lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (1993:387), förkortad LSS. Om vi ser att du har ett grundläggande behov som överstiger 20 timmar per vecka anmäler vi detta till Försäkringskassan. Försäkringskassan utreder då om du har rätt till statlig assistansersättning enligt 51 kap. 17 § socialförsäkringsbalken, SFB. Om de beviljar detta kommer du att få ersättning från staten istället.

Så här redovisar du utförd assistans under handläggningstiden

För att du ska få ersättning under handläggningstiden är det viktigt att du redovisar korrekta underlag till både Västerås stad och till Försäkringskassan. Det är också viktigt att det finns en samverkan mellan Västerås stad och dig. På så sätt kan även vi söka ersättning för de extra kostnader som vi haft under handläggningstiden.

Tack för att du bidrar till att resurserna fördelas rätt mellan stat och kommun!

Gör så här

1. Läs på vad gäller hos Försäkringskassan. Du behöver inte skicka in en ansökan då vi gjort det åt dig.

Gå till Försäkringskassans e-tjänst och läs mer om vilka underlag som Försäkringskassan kräver

2. Skicka in de underlag som Försäkringskassan efterfrågar under deras utredningstid. Detta gäller från det att du beviljas personlig assistans av Västerås stad och under den tid som Försäkringskassan utreder din ansökan. Det är mycket viktigt att du skickar in efterfrågade underlag i tid och i enlighet med Försäkringskassans krav på redovisning. Tidsredovisningen är en annan viktig del av underlagen, se nedan.

3. Tidsredovisa utförd assistans till Försäkringskassan så snart du kan efter varje månadsskifte. Skicka in en komplett tidsredovisning varje månad under hela handläggningstiden. Det bästa är om du redovisar direkt efter ett månadsskifte så att du har möjlighet att komplettera till Försäkringskassan om de anser att redovisningen är bristfällig eller om underlag saknas. När Försäkringskassans tidsgräns har passerats kan du inte skicka in kompletterande handlingar. I det fall det utförs mer assistans än kommunens beslut så kan du redovisa detta till Försäkringskassan. Om Försäkringskassan beviljar dig utökad assistans, har du möjlighet att få retroaktiv ersättning för den delen.

4. Tidsredovisa utförd assistans till Västerås stad.

Så här redovisar du utförd assistans

Vid felaktig redovisning får du återbetala ekonomisk ersättning

Västerås stad får information från Försäkringskassan om vilka som har beviljats assistans från Försäkringskassan och från vilket datum. På så vis kan Västerås stad säkerställa att ingen enskild får dubbel ersättning utbetald för utförd assistans. I det fall det mot förmodan skulle ske kan detta utgöra ett bidragsbrott och anmälan kan komma att göras till polisen.

Vi vill gärna veta att du rapporterar till Försäkringskassan

Vi vill gärna underlätta för alla parter och säkerställa att du redovisar korrekta uppgifter till Försäkringskassan. För att vi ska få tillgång till information från Försäkringskassan behöver vi ditt samtycke till att Västerås stad får kontakta Försäkringskassan. Samtycket är frivilligt.

Blankett: Samtycke till kontroll hos Försäkringskassan av inkomna underlag Pdf, 225.6 kB.

Gör så här

  • Skriv ut och fyll i samtyckesblanketten. Det är viktigt att du skickar in samtliga sidor i samtyckesblanketten. Du kan också höra av dig till oss om du vill att vi postar blanketten. Se kontaktuppgifter längst ner på sidan.
  • Har du ett assistansbolag ska ditt ombud bifoga blanketten i e-tjänsten, ”Innan assistans börjar utföras”. Ditt ombud på assistansbolaget kommer till e-tjänsten genom att klicka på nedanstående länk till Västerås stads e-tjänst.
  • Om du är egen arbetsgivare skickar du in blanketten via Sefos. Sefos är Västerås stads krypterade e-post. Kontakta Västerås stad för att få tillgång till Sefos om du inte har det.

Om Försäkringskassan beviljar assistans

Om Försäkringskassan beviljar dig assistans kommer ditt beslut från Västerås stad att upphöra och du får i stället assistansersättning från Försäkringskassan.

Om du redovisat underlag till Försäkringskassan i enlighet med gällande regler kommer du få ersättning utbetalt från Försäkringskassan för retroaktiv tid. Med retroaktiv tid avses den tid, från det att ansökan inkom till Försäkringskassan och fram till att Försäkringskassan fattar beslut i ditt ärende.

Nämnden för personer med funktionsnedsättning fakturerar därefter dig motsvarande belopp som Västerås stad har betalat ut till dig för utförd assistans under Försäkringskassans utredningstid. I det fall Försäkringskassans beslut är mindre förmånligt än stadens beslut fakturerar vi endast den ersättning som Försäkringskassan betalat ut till dig.

Kontakta oss

Personlig assistans

Kontakta oss när du har frågor om redovisningen av utförd personlig assistans.

Observera! Tänk på att inte skicka personuppgifter. I sådana fall behöver du beställa Sefos av oss, som är en krypterad mejltjänst.

Postadress:
Västerås stad, Vård och omsorgsförvaltningen,
Enheten för kontroll och granskning,
721 87 Västerås

Mejla oss på:

vof.assistans@vasteras.se