Trygghetslarmpersonalen behöver få tillträde till din bostad om du har påkallat hjälp. Du kan ge tillträde till din bostad på två sätt: digitalt lås eller vanlig plåtnyckel.
Digitala lås erbjuds alltid i samband med installationen av trygghetslarmet. Digitalt lås innebär att låset monteras på din ytterdörr och det syns inte utifrån. Hemtjänstpersonalen kan sedan med hjälp av sin mobiltelefon låsa upp din dörr när de ska hjälpa dig. Tillträde kan också ges genom att du lämnar en kopia av din nyckel och eventuell passerbricka till Trygghetslarmpersonalen.
Mer information om hemtjänst och digitala lås
Om Trygghetslarmpersonalen inte kan komma in i din bostad kan du inte erbjudas ett trygghetslarm. Tänk även på att:
- Om du flyttar eller byter lås till bostaden: glöm inte att i god tid meddela oss om din flytt och din nya adress. Västerås stad hjälper dig att flytta med det digitala låset. Har du lämnat nyckel till bostaden och passerbricka till fastigheten, behöver dessa också återlämnas till dig och eventuellt bytas ut mot de nya.
- Ha alltid din larmknapp på dig. Den ska sitta på även när du duschar.
- Tänk på att larmet bara fungerar så länge du befinner dig i din bostad.
- Trygghetslarmet lånas ut till dig av Västerås stad och ska lämnas tillbaka när
ditt behov av trygghetslarmet upphör. För mer information om återlämning av
trygghetslarmet, ring Västerås stads Kontaktcenter 021-39 27 25 eller Trygghetslarmet på 021-39 84 00.
För att kontrollera ditt trygghetslarm görs dagligen automatiska testlarm för att säkerställa att ditt trygghetslarm upprätthåller full funktionalitet. Dessa testlarm påverkar inte din vardag eller dig som använder trygghetslarmet. Om något fel skulle upptäckas vid ett utfört testlarm, kommer du att bli kontaktad och en tekniker som åtgärdar felet. Om du känner dig osäker på ifall ditt trygghetslarm fungerar, kan du själv testa funktionen genom att trycka på larmknappen och sedan meddela trygghetscentralen att du provar larmets funktion.