Avgifter för omsorg, stöd och hjälp
Den vård och omsorg du får utifrån socialtjänstlagen (SoL) är avgiftsbelagd. Avgifterna beror på vilka insatser som du är beviljad. Har du ett stort behov av omsorg finns en övre gräns för hur mycket du behöver betala per månad, det kallas maxtaxa.
Avgifter och taxor
Din avgift för omsorg, stöd och hjälp beror på vilka insatser som du är beviljad. Avgifterna är fasta men det finns ett högkostnadsskydd. Det betyder att det finns en övre gräns för hur mycket du behöver betala per månad, en så kallad maxtaxa.
Maxtaxan för år 2023 är 2 359 kronor/månad.
Maxtaxan är lika över hela landet. För makar, som båda är beviljad avgiftsbelagda insatser, gäller maxtaxan var och en för sig. Måltidsavgiften räknas inte med i maxtaxan, den betalas utöver.
Följande avgifter räknas ihop och samordnas inom maxtaxan:
- Hemtjänst i ordinärt boende
- Hemtjänst på servicehus
- Trygghetsskapande teknik
- Omvårdnadsavgift på äldreboende
- Omvårdnadsavgift i korttidsboende
- Avgift för hemtjänst till barnfamiljer
- Avlösning (utöver 12 timmar/månad)
Följande avgifter räknas inte in i maxtaxan:
- Måltidsavgift i ordinärt boende
- Måltidsavgift på servicehus
- Måltidsavgift på äldreboende
- Måltidsavgift vid korttidsvistelse
- Måltidsavgift i daglig verksamhet
Mer om insatserna (klicka på plustecknet för att läsa mer)
Avgiftsbeslut
När du har blivit beviljad avgiftsbelagda insatser skickar en avgiftshandläggare ett avgiftsbeslut till dig. Avgiftsbeslutet visar avgiften per månad för dina beviljade insatser. Avgiftsbeslutet är inte en faktura. Fakturan kommer månadsvis i efterskott och kan komma att skilja sig från avgiftsbeslutet eftersom du debiteras för utförda insatser.
Klicka på plustecknet för att läsa mer.
Så här kan du betala (klicka på plustecknet för att läsa mer)
Överklaga ett avgiftsbeslut
Om du inte är nöjd med avgiftsbeslutet måste du överlaga det inom tre (3) veckor från den dag du fick ta del av beslutet. På avgiftsbeslutet finns information om hur du går till väga.
Du behöver inte överklaga om till exempel hyran eller inkomsterna du tidigare angett är felaktiga. Då kan du i stället få ditt avgiftsbeslut omprövat genom att lämna in korrekta uppgifter så att avgiftshandläggaren kan göra en ny beräkning av ditt avgiftsutrymme.
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget
Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30.
Via formulär: Kontaktformulär Länk till annan webbplats.
Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.seFör att lämna synpunkter och klagomål
Kontakta Johan Crusefalk om du vill:
- Lämna synpunkter eller klagomål på utförda insatser för äldre eller för personer med funktionsnedsättning. Till exempel hemtjänst, hemsjukvård, dagverksamhet, daglig verksamhet, korttidsboende, äldreboende, boendestöd och boende i LSS gruppbostad.
- Lämna klagomål på kontakten med handläggare vid biståndsenheten äldre, biståndsenheten funktionsnedsättning eller hälso- och sjukvårdsenheten.
Telefonnummer: 021-39 39 50
vof.ombudsman@vasteras.se