Hemtjänst
Vem har rätt till hemtjänst?
Du som på grund av ålder, sjukdom eller funktionsnedsättning behöver stöd och hjälp för att kunna bo kvar hemma kan ansöka om hemtjänst. Efter att du fått ett biståndsbeslut stöttar hemtjänsten dig med de delar du inte klarar på egen hand. Det innebär att du själv förväntas göra de delar du klarar av för att du ska kunna bibehålla dina egna förmågor och leva ett så självständigt liv som möjligt.
Syftet med hemtjänsten är att se till att stadens invånare har en rimlig levnadsstandard. Det innebär att grundläggande behov som hälsa och hygien blir tillgodosedda. Hemtjänsten regleras enligt Socialtjänstlagen och är en del av Västerås stads socialtjänst.
Kostnad för hemtjänst
Kostnaden för hemtjänsten beror på vilken typ av service du får och hur mycket.
Överklaga ett beslut
Om du inte är nöjd med ditt beslut har du möjlighet att överklaga. Kontakta till din handläggare för att få hjälp.
Hur ansöker jag om hemtjänst?
Ring 021- 39 27 25 för att kontakta en biståndshandläggare. Handläggaren startar sedan en utredning av dina behov. Du kan också ansöka via e-tjänst eller blankett. För att ansöka via e-tjänst behöver du identifiera dig med Bank-ID. Därför kan inte god man, anhörig eller annan ansöka åt dig.
Ett beslut skickas till dig med posten. Har du blivit beviljad hemtjänst har du möjlighet att välja leverantör.
Om du inte är nöjd med ditt beslut har du möjlighet att överklaga. Kontakta till din handläggare för att få hjälp.
Välj leverantör
Om du beviljas hemtjänst har du möjlighet att välja leverantör. Din biståndshandläggare hjälper dig med de praktiska detaljerna kring ditt val. Om du inte kan eller vill välja, tilldelas du antingen Västerås stad Vård och omsorg eller Skultuna kommundelsförvaltning som leverantör av hemtjänsten.
På kartan kan du se godkända leverantörer i ditt område.
Jämför leverantör
Äldreguiden finns på Socialstyrelsens webbplats. Där kan du jämföra boenden och hemtjänstutförare i Västerås.
Hur ansöker jag om tillfällig hemtjänst i annan kommun?
Du som planerar att vistas i en annan kommun i upp till sex månader och har behov av hemtjänst kan ansöka om tillfällig hemtjänst. Tänk på att ansöka i god tid.
Ring 021-39 27 25 för att komma i kontakt med en biståndshandläggare. Handläggaren startar sedan en utredning om dina behov. Du kan också ansöka via e-tjänst eller blankett. För att ansöka via e-tjänst behöver du identifiera dig med Bank-ID. Därför kan inte god man, anhörig eller annan ansöka åt dig.
Ett beslut skickas till dig med posten. Har du blivit beviljad hemtjänst ska du kontakta den kommun du planerar att vistas i.
Du betalar avgiften till Västerås stad.
Om du inte är nöjd med ditt beslut har du möjlighet att överklaga. Kontakta till din handläggare för att få hjälp.
Är du utförare och vill söka ersättning för utförd hemtjänst i annan kommun?
Så här jobbar vi
Beslut
Stadens biståndshandläggare är ansvarig för att fatta enskilda beslut om vem som ska få hemtjänst. Varje ansökan om stöd i hemmet prövas enligt Socialtjänstlagen (SoL).
Ansvar
Äldrenämnden ansvarar för att se till att hemtjänsten fungerar korrekt. De fattar politiska beslut om riktlinjerna, ingår avtal med utförare samt följer upp och utvärdera verksamheten kontinuerligt.
Leverantörer
Hemtjänsten kan utföras av antingen den kommunala leverantören eller av andra utförare som staden har avtal med. Alla måste uppfylla Västerås stads krav på kvalitet.
Hemtjänst utan hembesök
Behöver du eller någon i din närhet tillsyn på natten? I Västerås stad använder vi teknik i form av trygghetskameror för att säkerställa att din nattsömn är trygg, säker och ostörd.
Så fungerar det
En trygghetskamera placeras i ditt sovrum och installeras kostnadsfritt av Västerås stads tekniker. När kameran är på plats kan hemtjänstpersonal titta till dig på distans via en dator, vid de tidpunkter ni kommit överens om. Hur ofta du får tillsyn anpassas efter ditt behov. Ingen film sparas eller lagras.
För att möjliggöra tillsynen behöver hemtjänstpersonalen en nyckel till din bostad,. Du lämnar i samband med installationen av kameran eller direkt till din hemtjänstutförare
Vem kan få en trygghetskamera?
Om du har behov av att någon tittar till dig kan du få trygghetskameran efter biståndsbeslut om hemtjänst, boendestöd eller om du inte känner dig tillräckligt trygg med ett tryghetslarm.
Så här ansöker du
Vill du ansöka om tjänsten eller veta mer kan du kontakta Västerås stads Kontaktcenter på telefon 021-39 27 25.
Digitala lås
Digitala lås kan öka tryggheten för dig som får hemvårdsinsatser. Vårdspersonal kan snabbare komma till dig om du larmat eftersom de inte behöver åkta till kontoret för att hämta nycklar. Detta minskar resandet för hemvården och ger bättre planeringsmöjligheter. Installationen av digitala lås bekostas av Västerås stad och utförs av auktoriserad personal. Låset kommer bara synas för den som får hemvårdsinsatser och behörig personal från hemvården.
Vanliga frågor och svar
Kontakta oss
Kontaktcenter för äldre och personer med funktionsnedsättning
Kontaktcenter hjälper dig med frågor som rör hemtjänst, bostadsanpassning och boenden och övrig hjälp till äldre och personer med funktionsnedsättning.
Vi värnar om dina synpunkter. De är en viktig del i vårt utvecklingsarbete och hos oss är det Kontaktcenter som tar emot dessa. Vänligen fyll i formuläret för att vidarebefordra dina synpunkter på verksamheten. Tack!
Besöksadress: Stadshusentrén, Fiskartorget Öppettider: Vardagar klockan 08.00-16.30. Telefonnummer: 021-39 27 25
kontaktcenter@vasteras.se