Trygg och säker

Ring 112 om du själv eller någon annan i din närhet är i en nödsituation där det är fara för liv.
På denna sida kan du läsa mer om Västerås stads säkerhets- och beredskapsarbete, vad du kan göra under en kris och hur du kan förbereda dig.

Förbered dig på kris

Vid en större kris är det viktigt att du själv gör det du kan för att hålla dig varm, torr, mätt och informerad. Läs mer om hur du skapar en egen hemberedskap och ta del av informationsmaterial och tips genom att klicka på respektive plustecken nedan.

Hjälpen från samhället kommer först att gå till dem som bäst behöver den, så de flesta måste vara beredda på att kunna klara sig själva ett tag. Det är därför bra om du har en veckas beredskap med mat, vatten, värme och kommunikation.

På krisinformation.se finns bra tips om hur du kan förbereda ditt hushåll för att klara en kris bättre:

Krisinformations webbplats Länk till annan webbplats.

Viktig information till Västerås invånare i händelse av kris eller krig

Läs igenom broschyren Viktig information till Västerås invånare. Den handlar om krisberedskap i Västerås.

Viktig information till Västerås invånare i händelse av kris eller krig Pdf, 2.7 MB.

Vill du ha ett exemplar av broschyren hemskickad kan du kontakta oss via 021-39 00 00 eller kontaktcenter@vasteras.se.

The booklet in other languages


Om krisen eller kriget kommer - av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB

Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps broschyr "Om krisen eller kriget kommer" kan du beställa här:

Broschyren om krisen eller kriget kommer Länk till annan webbplats.

Den finns på 14 olika språk, uppläst på svenska och engelska och punktskrift.

Broschyr, Om krisen eller kriget kommer.


 

 

Framsidan till broschyren om kriget eller krisen kommer av MSB.

Håll dig informerad vid en kris

När krisen är framme är det viktigt att du håller dig informerad om händelsen. Det gör du så här: 

Om det sker olyckor och allvarliga händelser där allmänheten kan vara i fara använder myndigheterna varningssystemet Viktigt meddelande till allmänheten, VMA. VMA sänds vanligtvis ut via radio och tv. Vid riktigt allvarliga händelser används utomhusvarningssystemet för Viktigt meddelande till allmänheten. Vi sänder larmet omedelbart om det finns allvarliga risker. 

Gör så här när du hör VMA-signalen: 

  • gå in och håll dig inomhus 
  • stäng dörrar, fönster, ventiler och fläktar 
  • lyssna på radio P4 Västmanland 100,5 MHz för att få mer information. 
  • På SVT:s Text-TV sidan 599 där samma meddelande som läses i radio publiceras skriftligt. 

Varningssystemet med utomhussignalen testas fyra gånger om året: klockan 15.00 den första helgfria måndagen i mars, juni, september och december. 

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har en karta som visar alla ljudsändare för utomhusvarningar.

Ljudsändare för utomhusvarning (msb.se) Länk till annan webbplats.

  • Ring informationsnumret 113 13
  • Besök vasteras.se
  • Följ Västerås stad på facebook
  • Lyssna på P4 Västmanland 100,5 MHz som är beredskapskanal med särskilt uppdrag att informera vid kriser.
  • Besök en trygghetspunkt - det finns 22 skolor som vid en allvarlig kris fungerar som trygghetspunkter och värmestugor där vi informerar om krisen. 

Håll dig säker vid en kris

Vid en större krissituation finns trygghetspunkter runt om i kommunen som kan öppna. Skyddsrum är till för att ge befolkningen ett fysiskt skydd i krig. Läs mer om trygghetspunkter och skyddsrum i respektive plustecken nedan.

YouTube Visningbild

Trygghetspunkterna är platser dit du kan gå för att få värme, vatten, varm mat, information, möjlighet att larma 112, besöka toalett, enklare sjukvård, övernattning eller stöd. Om vi behöver öppna trygghetspunkterna informerar vi om det på kommunens webbplats eller via P4 Västmanland 100,5 MHz.

  • Bäckbyskolan, Välljärnsgatan 492
  • Nybyggeskolan, Bygatan 26
  • Fredriksbergsskolan, Rosenfinksgatan 14
  • Pettersbergsskolan, Pettersbergsgatan 39
  • Carlforsska gymnasiet, Sångargatan 1
  • Emausskolan, Långmårtensgatan 6
  • Skiljeboskolan, Säbygatan 4
  • Viksängsskolan, Viksängsgatan 23
  • Bjurhovdaskolan, Knotavägen 63
  • Irstaskolan, Ullvigatan 49
  • Rönnbyskolan, Släggkastargatan 13
  • Hökåsenskolan, Lindvägen 4
  • Tillbergaskolan, Källbovägen 6
  • Persboskolan, Karl IX:s väg 3–7
  • Dingtuna skola, Kyrkskolan 1
  • Önstaskolan, Daggrosgatan 2
  • Tortunaskolan, Klockarvretarna 3
  • Orrestaskolan, Orrestavägen 14
  • Lövängsskolan, Lövängsgatan 4
  • Norra Vallbyskolan, Vallby Skolgata 2-4
  • Tegelviksskolan, Sundbyviksvägen 2 i Kvicksund, Eskilstuna kommun, för boende i Kvicksund
  • Rudbeckianska gymnasiet, Skolgatan 5

Tryck på någon av markeringarna på kartan här under för att få mer detaljerad information om var trygghetspunkterna finns.

Skyddsrum är till för att ge befolkningen ett fysiskt skydd i krig. I Västerås tätort finns: 

  • 1 154 skyddsrum  
  • 137 132 skyddsplatser 

Alla skyddsrum är märkta med den här skylten, en blå triangel på en orange bakgrund.  

Skylt för skyddsrum vilket är en blå triangel på en orange bakgrund samt texten skyddsrum. 

Märkningen för skyddsrum är en blå triangel på en orange bakgrund. Alla skyddsrum och byggnader med skyddsrum är märkta med skylten. 

Skyddsrum är till för att ge befolkningen ett fysiskt skydd i krig. Övergripande ansvarig för skyddsrum är MSB. Västerås stad ansvarar för kommunens stora befolkningsskyddsrum i Mariaberget med plats för 3500 personer.

I Sverige finns drygt 65 000 skyddsrum och ungefär sju miljoner skyddsplatser. Dessa skyddsrum finns spridda i vanlig bebyggelse och används i fredstid som helt vanliga lokaler. Det är respektive fastighetsägare som ansvarar för sitt skyddsrum.

MSBs skyddsrumskarta Länk till annan webbplats.

Vem gör vad vid en händelse eller kris?

Beroende på situation eller händelse så är det olika aktörer som har ansvaret. Klicka på respektive händelses plustecken för att läsa mer.

Räddningstjänsten Mälardalen, RTMD, ansvarar för brandkåren i Västerås. De har tre brandstationer i kommunen: Vallby, som är huvudstation, Brandthovda och Skultuna. Sedan 1 januari 2021 driver sex kommuner räddningstjänst-verksamheten i ett gemensamt kommunalförbund då Västra Mälardalens räddningstjänst och RTMD gick samman. Medlemskommunerna är nu Västerås, Hallstahammar, Surahammar, Arboga, Kungsör och Köping.

Räddningstjänsten Mälardalen Länk till annan webbplats.

Se aktuell information om störningar och avbrott hos din tjänsteleverantör. Information om planerade driftavbrott i Fibras nät hittar du här www.fibra.se. Vid större störningar informerar vi via lokalradion P4 Västmanland, 100,5 MHz.

Läs mer på Mälarenergis webbsida www.malarenergi.se/skyfall Länk till annan webbplats. om du har problem med översvämning i din källare.

Om du har strömavbrott, kontrollera först säkringar och jordfelsbrytare. Kolla om grannarna också har strömavbrott. Om det är ett större elavbrott kan du få mer information om genom att lyssna på radio P4 Västmanland 100,5 MHz.

Pågående strömavbrott och driftstörningar hos Mälarenergi Länk till annan webbplats.

För felanmälan när du har strömavbrott, ring:

  • Mälarenergis kunder 021-18 19 00
  • Vattenfalls kunder 020-82 58 58

Se aktuell information om störningar och avbrott hos din teleoperatörer. Vid större störningar informerar vi via lokalradion P4 Västmanland, 100,5 MHz.

En del teleavbrott innebär att du inte kan nå larmnumret 112. Oftast berör ett teleavbrott inte det fasta telefonnätet och mobiltelefonnätet samtidigt eller alla operatörer. Prova därför en annan persons telefon så är chansen ganska stor att du kan nå larmnumret 112 via den. Fungerar inte det plocka ut ditt SIM-kort.

Om Västerås kommun drabbas av ett omfattande och längre telefonavbrott kommer Västerås stad upprätta möjlighet att larma 112 vid trygghetspunkterna i Västerås.

Det kan hända att området där du bor blir utan dricksvatten och orsaken inte går att lösa snabbt. Om det händer kommer Mälarenergi att ställa ut tankar med nödvatten i de drabbade områdena.

Nödvattnet är i första hand till för matlagning och dryck. Vi informerar om var stationerna finns på Västerås stads webbplats, Mälarenergis webbplats och i radio P4. Inom några timmar efter ett vattenavbrott ska vi kunna erbjuda 3–5 liter rent vatten per person och dygn. Det är bra om du är förberedd och använder nödvattnet så effektivt som möjligt.

Tips på hur du förbereder dig och sparar på vattnet när du har vattenavbrott:

  • Vattendunkar med skruvkork är bäst att hämta vatten i.
  • Lägg vattenfyllda PET-flaskor i frysen, fyllda till tre fjärdedelar. Fryst vatten håller sig friskt länge.
  • Toalettens vattenbehållare är en bra reserv. Den innehåller cirka åtta liter vatten som du enkelt kan rena genom att koka upp det. Det behövs ingen särskild koktid för att ta bort bakterier.
  • Rent vatten kan du spara många dagar i rena dunkar. Ställ dem där det är mörkt och svalt.
  • Till tvätt och disk kan du använda vatten från sjöar och större vattendrag.
  • I toaletten kan du spola med vilket vatten som helst.

Om det är stopp i leveransen av dricksvatten kommer du inte att kunna spola toaletten. Om det är ett längre avbrott i vattenleveransen och du fortsätter att använda toaletten som vanligt, kommer det snabbt att bli stopp i avloppet.
Det är enkelt att redan nu förbereda sig för att kunna sköta toalettbestyren i händelse av en längre kris. Här får du lära dig hur.

När du ska kissa
Under ett vattenavbrott kan du givetvis kissa i toaletten så länge som du lägger pappret i en papperskorg bredvid. Det tar dock inte mer än någon dag innan det börjar lukta illa från toaletten. Lägg på ett lock som sluter tätt, så sprider sig inte lukten i resten av bostaden.
Vill du så kan du kissa i en separat behållare under dagen och tömma den i toaletten på kvällen. Då behöver du bara lyfta på locket en gång och slipper den dåliga lukten.

När du ska bajsa
Använd dig av en latrintunna eller annan hink med tätslutande lock. Locket gör att dålig lukt inte sprider sig i bostaden och risken för smittspridning minskar också. Latrintunnor är det bästa alternativet eftersom exempelvis VafabMiljö redan hämtar latrintunnor vid till exempel fritidshus. De är alltså smidiga och hygieniska att hantera när krisen är över. Latrintunnor finns att köpa i olika byggvarubutiker.
Du behöver inte separera kisset vid dessa tillfällen. När du gjort dina behov på tunnan, lägg i pappret och täck med trä- eller halmpellets, eller kompostströ. Det minskar lukten avsevärt och suger upp kisset. Jord eller rivet tidningspapper kan också fungera.
Kan man inte kissa på latrintunnan i stället för att krångla med toaletten? Jo, men luktproblemen blir mycket större och latrintunnan blir snabbt full.

Allt i en påse
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, skriver i sin broschyr ”Om krisen eller kriget kommer”, att du kan ta kraftiga plastpåsar eller säckar och placera i toaletten. Du kissar och bajsar sedan direkt i påsen.
Denna metod leder till stora svårigheter med hur kiss- och bajspåsarna ska hanteras när krisen är över. Renhållningsbolagen kan inte hämta dem med sina vanliga bilar och i nuläget finns ingen lösning för hanteringen av dessa påsar efter en kris. Är det varmt ute och krisen varar flera dagar kommer stora hygieniska problem att uppstå i samhället och risken för smittspridning ökar.
Har du ingen hink med tätt lock rekommenderar vi att du kissar i toaletten och bara använder påsen när du måste bajsa. Det är bättre att följa rådet att bajsa i en påse, än att fortsätta använda toaletten som vanligt och orsaka stopp i avloppet.

Om din bostad är utan värme finns det en hel del du kan göra för att slippa frysa. Se till att ha extra värmekällor, sovsäckar, filtar, tändstickor och värmeljus hemma. På Energimyndighetens webbplats och Civilförsvarsförbundets webbplats finns enkla råd om hur du hanterar ett värmeavbrott på bästa sätt.

Elavbrott - vad gör jag nu?, Energimyndigheten Länk till annan webbplats.
Tips och råd om värmeförsörjning, Civilförsvarsförbundet Länk till annan webbplats.

För felanmälan när du har fjärrvärme-, fjärrkyla eller vattenavbrott, ring:

  • Mälarenergi 021-18 19 00

Vill du hjälpa till vid en kris?

Vid en kris kan du hjälpa till med olika saker. Läs mer genom att klicka på respektive plustecken nedan.

Tänk dig att det händer något allvarligt i kommunen. En stor olycka eller brand, plötslig översvämning, att vattnet blir förorenat eller någon annan så kallad extraordinär händelse. I sådana situationer finns det alltid människor som vill hjälpa till.

Västerås frivilliga beredskapsgrupp, FBG är ett samarbete mellan Västerås stad, Civilförsvarsförbundet och övriga frivilligorganisationer. Tanken är att beredskapsgruppens sammansättning och kompetens ska motsvara Västerås tänkbara behov i olika situationer och tidsskeden. Vi ses som en viktig aktör i stadens krisberedskap och kan vid behov ingå i en så kallad inriktnings- och samordningsfunktion, krisledning.

Gruppens uppgift och funktion

Frivilliga beredskapsgruppens uppgift är att finnas till hands för kommunen när de ordinarie resurserna behöver förstärkas i utsatta lägen eller vid andra behov. Vi kallas in på begäran av kommunledningen när något extraordinärt hänt.

Vi kan till exempel hjälpa till med:

  • Evakueringar
  • Information
  • Administration
  • Praktiska uppgifter som till exempel att dela ut vatten vid mobila tankar när staden fått vattenavbrott
  • Sanera olja om det varit utsläpp
  • Medmänskligt stöd till drabbade

Frivilliga beredskapsgruppen har kallats in:

  • Vid den stora skogsbranden i Västmanland
  • En situation vid Erikslunds shoppingcenter och Ikea i Västerås
  • Ett nödvattenuppdrag när Köping drabbades av en stor vattenläcka  
  • För att förbereda och ta emot flyktingar från Ukraina

Vad krävs för att bli medlem

  • Bra på att ta initiativ, ha improvisationsförmåga och vara flexibel
  • Förmedla och ta emot information
  • Ta och få kontakt med människor i kris
  • Ha bra kännedom om lokala förhållanden
  • Vara stresstålig
  • Kunna röra dig obehindrat i svår terräng

Utbildning och övningar

Blir du medlem får du genomföra flera utbildningar och du lär dig:

  • första hjälpen
  • hjärt-lungräddning
  • allmän brandkunskap
  • möta människor i kris
  • organisera människor som kommer spontant och vill hjälpa till vid en krissituation
  • kriskommunikation
  • delta och träna i en krisövning

Andra områden i utbildningen är:

  • vårt sårbara samhälle
  • kommunens organisation
  • kända risker och sårbarheter
  • kommunens kommunikationssystem vid kriser

Som medlem ska du även delta i fortbildningar som kommunen och andra aktörer arrangerar. Utbildningen kan om kommunen ser ett behov kompletteras med olika fortsättningsutbildningar, studiebesök och så vidare.

Intresseanmälan och kontakt

Andreas Weiborn, Västerås stads kontakt för Frivilliga beredskapsgruppen FBG

Telefonnummer: 021-39 14 71

fbg@vasteras.se

Västerås frivilliga beredskapsgrupp på Facebook Länk till annan webbplats.

Västerås stad hanterar frivilliguppdrag i form av familjehem, stödfamiljer, kontaktpersoner och gode män. Vi behöver alltid fler som vill hjälpa till. Vad uppdragen innebär kan du läsa om på sidan som handlar om frivilliguppdrag.

Frivilliguppdrag - Västerås Länk till annan webbplats.

Så här jobbar vi

Om och när något händer är vi förberedda för att hantera krisen. Vi övar olika krisscenarier regelbundet. Västerås stad har det övergripande ansvaret för att hantera samordning av samhällsstörningar i kommunen.

När det uppstår kriser i Västerås erbjuder vi stöd till de som drabbas och deras närstående, oavsett om de bor i kommunen eller inte. Stödet handlar om både psykiskt stöd och om praktiska saker som kläder, mat och tak över huvudet. Krisstöd hjälper under en kris, till med samma saker som socialtjänsten och socialjouren gör till vardags. Krisstöd ger psykologiskt och socialt stöd vid stora olyckor och katastrofer. Det gäller både de som är direkt drabbade, till exempel överlevande och närstående och de som är indirekt drabbade.

Det är vanligtvis räddningsledare eller polis som initierar en krisstödsinsats. Krisstödet möter de drabbade och hjälper dem på ett stödcenter. Krisstödet ska även upprätta informations- och stödcentrum samt samverka med övriga organisationer som berörs av händelsen.

Om du blivit drabbad av till exempel en brand och behöver krisstöd, kläder, mat och tak över huvudet kan du få hjälp av socialtjänsten eller socialjouren. I första hand bör du kontakta ditt försäkringsbolag.

Kontaktuppgifter och telefontider till socialjouren

I en broschyr har vi samlat information till dig som har varit med om en allvarlig händelse och kan vara i behov av krisstöd.

Till dig som varit med om en allvarlig händelse Pdf, 5.5 MB.

Under oktober 2022 genomförde Västerås stad en stor undersökning om trygghet. Vi genomförde undersökningen för att ta reda på hur vanligt det är att boende i Västerås känner sig trygga eller otrygga. Vi ville också ta reda på om det finns platser i kommunen som upplevs särskilt otrygga. Hela kommunen har undersökts men också ett flertal specifika områden.

Undersökningen innehöll drygt 20 frågor om område man bor i och upplevd trygghet samt kön och ålder. Specifika platser kunde pekas ut och varför dessa upplevs som otrygga. Enkäten innehöll också frågor om man blivit utsatt för brott, oro för att anhöriga ska drabbas och hur benägen man är att anmäla brott.

Så många svarade

Vi frågade nästan 20 000 slumpmässigt utvalda personer med mobilabonnemang i åldrarna 16 till 84 år.

Så här många svarade:

  • Vi fick nästan 8 000 svar
  • 58 procent var kvinnor
  • 41 procent män.
  • Flest svaranden var i åldersgruppen 65-84 år, totalt 31 procent av undersökningens svar

Resultatet från undersökningen

Här presenterar vi resultatet på övergripande nivå. Vi kommer analysera resultatet för att planera och genomföra åtgärder som höjer tryggheten. Om ett år gör vi en undersökning till för att se om åtgärderna gett resultat.

Trygghet under kvällen i sitt bostadsområde
  • De flesta känner sig trygga i sitt bostadsområde, 64 procent.
  • Lite mer än var fjärde person känner sig ganska eller mycket otrygga, 26 procent .

Fler män än kvinnor är trygga kvällstid och fler kvinnor går inte ut ensamma på kvällen. Kvinnor är mer benägna att peka ut specifika platser som otrygga.

Det är stor skillnad på hur trygg man känner sig på kvällen beroende på var i man bor. De områden som upplevs mest otrygga har nästan dubbelt så många som känner sig otrygga jämfört med kommunen som helhet. Området runt centrum upplevs som mer otryggt än områden utanför centrum.

Vad som skapar trygghet i ett område
  • ett välskött område med hög grad av hjälpsamhet, 57 procent
  • sammanhållning, 52 procent
  • utomhusbelysning, 47 procent
  • många människor i området, 26 procent
Vad som skapar otrygghet i ett område
  • belysning, 30 procent
  • ödsliga platser, 24 procent
  • människor som stör ordningen, 24 procent

Brottslighet

15 procent svarade att de blivit utsatta för något brott under det senaste året. I den nationella undersökningen svarade 19,5 procent att de utsatts för brott.

Något fler män än kvinnor svarar att de utsatts för brott, men något fler kvinnor än män anmäler brott.

KONTAKTA OSS

Västerås stad trygghet och säkerhet

´Telefonnummer: Nå oss via Västerås stads kontaktcenter 021-39 00 00

sakerhet@vasteras.se