E-tjänster för byggärenden
Vi har ett antal e-tjänster som du kan använda i processen för bygglov och andra byggärenden. Vilka du behöver använda är beroende på vad du ska bygga. Följ länkarna i punkterna för att komma till information och länk till respektive tjänst.
För dig som ska söka bygglov eller göra anmälan
- Beställa nybyggnadskarta och situationsplan (när det krävs)
- Göra ansökan eller anmälan
- Komplettera ett pågående ärende (skicka in fler handlingar eller uppgifter)
- Lämna in uppgifter om kontrollansvarig (i efterhand)
- Skicka in handlingar inför startbesked
- Beställ husutstakning (när det krävs)
- Ta del av beslut som sökande och kontrollansvarig
- Beställ lägeskontroll (när det krävs)
- Begär slutbesked
- Mina byggärenden (se och följ din inlämnade ansökan eller anmälan)
För dig som är granne
- Lämna svar vid grannehörande (för dig som granne eller sakägare)
Är det första gången?
Om du ska använda vår e-tjänst för första gången, läs igenom texten under rubriken "Att tänka på innan du gör din ansökan eller anmälan" så du vet vad det innebär och är förberedd.
Är du van sökande?
Logga in direkt i e-tjänsten.
Att tänka på innan du gör din ansökan eller anmälan
Du ska alltid skicka med någon sorts ritningar, handlingar och uppgifter med din ansökan eller anmälan. Det är för att vi ska kunna göra en bra bedömning av ditt projekt. Det är därför viktigt att du
- har tagit reda på vad du ska skicka med när du gör din ansökan eller anmälan
- har förberett alla digitala ritningar, andra handlingar och uppgifter innan du går in i e-tjänsten. Vi ser gärna att du skickar in alla handlingar digitalt i e‑tjänsten, men det är inget krav. Du kan skicka in dem med e‑post, post eller lämna dem i Stadshusets reception.
Tänk på att vi behöver få in kompletta handlingar för att kunna börja att handlägga din ansökan. Med kompletta handlingar menar vi alla ritningar, handlingar och uppgifter som krävs för ditt projekt. Är du osäker på vad du ska skicka in, kan du titta på sidan för ditt projekt. Du hittar en lista med byggprojekt i länken. Hittar du inte det du vill göra där kan du höra av dig till vår Bygglots. De kan ge dig all information du behöver.
Vill du ha hjälp - hör av dig till vår Bygglots
Om du känner dig osäker på hur du gör eller vad du ska skicka med i din ansökan, kan du få bra information av vår Bygglots. Den hjälper dig så du får reda på det du behöver. Du kan få kontakt med Bygglots via e-post, telefon eller besök i Västerås Stadshus.
För att starta någon av e‑tjänsterna krävs att du loggar in. Det gör du genom att först välja
- Bank-id och Mobilt Bank-id eller
- SITHS Tjänstekor
Beroende på vad du väljer får du en fråga till och kan sen loggar du in med din e‑legitimation.
Dina uppgifter lagras enligt dataskyddsförordningen (DSF).
Kontakta oss
Bygglots
Bygglots på Kontaktcenter hjälper dig med bygglovsrelaterade frågor såsom nybyggnation, ändringar, rivningar, detaljplanebestämmelser och mycket annat.
Öppettider: Vardagar 08.00-16.30
E-post: kontaktcenter@vasteras.se Telefonnummer: 021‑39 00 00, knappval 3
kontaktcenterbygg@vasteras.se