Vårt uppdrag är att ge både konsument och näringsidkare information och vägledning så att en eventuell tvist kan lösas. Vi talar inte om vem som har rätt eller fel. Vi ger råd enligt gällande lagstiftning så att en tvist kan lösas. Om tvisten inte löser sig finns det olika vägar att välja hur du vill göra med ditt ärende. De tre vanligaste lagarna som vi ger råd i är:
Konsumentköplagen
Gäller när en konsument köper en vara, tillexempel en mobiltelefon av en näringsidkare. Lagen ger en 3-årig reklamationsrätt för ursprungliga köprättsliga fel, fel som fanns från köpet men visar sig först senare.
Konsumenttjänstlagen
Gäller när en konsument köper en tjänst av en näringsidkare. Till exempel när en konsument anlitar en hantverkare eller lämna en bil på verkstad.
Lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler
Gäller när en konsument handlar på distans, inte träffar den som avtalet sluts med. Till exempel vid Internethandel, hemförsäljning, postorder- och telefonförsäljning.