Arbetslöshet

Om du är arbetssökande under en längre tid kan du få hjälp av Västerås stad. Vi kan till exempel hjälpa till med kartläggning, utbildning och olika arbetsmarknadsinsatser i form av vägledning, praktikplatser och arbetsträning.

Arbetsmarknadsinsatser, praktik och arbetsträning

För dig som är arbetssökande finns möjlighet till vägledning, praktik och arbetsträning hos arbetsmarknadsenheterna. Vi erbjuder dig hjälp för att underlätta vägen till eget arbete. Det kan bland annat vara vägledning, praktik eller arbetsmarknadsanställning.

Du får en coach som hjälper dig att hitta rätt utifrån dina behov, möjligheter och önskemål. Vi arbetar lösningsfokuserat. Det innebär att vi fokuserar på dina styrkor, resurser och möjligheter.

Hos oss kan du få:

  • kartläggning av din kompetens och erfarenhet
  • möjlighet att validera dina kunskaper
  • stöd att nå dina mål
  • bli coachad i att söka arbete
  • språkpraktik
  • arbetsprövning och praktik
  • förbättra din fysiska hälsa
  • stärka din självkänsla

Vi har ett brett kontaktnät med näringslivet och egna arbetsträningsplatser.

Många av insatserna kan du inte söka själv. Din handläggare på arbetsförmedlingen eller kommunens försörjningsstöd hjälper dig. Du kan läsa om våra insatser i Insatskatalogen eller kontakta vår kundtjänst om du vill veta mer.

Information om våra insatser, Insatskatalogen

Utbildning

Du som vet att du vill utbilda dig kan vända till Vuxenutbildningscentrum. Du kan antingen läsa på grundläggande eller gymnasial nivå. Du kan välja att studera för att få en yrkesexamen eller bli behörig till högskola och universitet.

Information om vuxenutbildning

Vägledning för ungdomar

Verksamheten Arenan är till för dig som bor i Västerås, är mellan 16 och 20 år och inte går ett nationellt program på gymnasiet eller som är på väg att avbryta dina gymnasiestudier.

Information om Arenan

Ekonomi och arbetslöshetsersättning

Du ska i första hand kontakta din a-kassa för att få information om arbetslöshetsersättning. Det förutsätter också att du är inskriven och aktiv hos Arbetsförmedlingen. Mer information om arbetslöshetsersättning hittar du på Arbetsförmedlingens webbplats.

Information om arbetslöshetsersättning, Arbetsförmedlingen

Om du inte har rätt till någon arbetslöshetsersättning kan du söka ekonomiskt bistånd, även kallat försörjningsstöd, från Västerås stad.

Information om försörjningsstöd, ekonomiskt bistånd

Jobbchansen Västerås

Jobbchansen är ett unikt tillfälle för företag och arbetssökande att träffas och matchas, både utifrån företagens behov och arbetssökandes kompetens. Evenemanget anordnas av Västerås stad och Arbetsförmedlingen och ger arbetssökande möjlighet att under en förmiddag att träffa flera olika företag och gå på speed-intervjuer.

Tillfällen 2024

Här är kommande datum för Jobbchansen

  • 19 mars
  • 16 maj

Tid

Kl. 9.00–12.00

Plats

Växhuset, Viktor Larssons plats, Västerås

Jobbchansen är ett unikt tillfälle för dig som arbetssökande att få möjligheten att speeddejta företag som erbjuder lämpliga tjänster just för dig!

Jobbchansen Västerås anordnas av Västerås Stad och Arbetsförmedlingen som matchar ihop arbetsgivare med arbetssökande. Under en förmiddag har du möjlighet att träffa ett eller flera olika företag och gå på speed-intervjuer, direkt på plats. Det är ett enkelt och effektivt sätt att söka jobb och allt du behöver göra är att komma i tid och ha med dig ditt cv.

Vill du delta på evenemanget? Anmäl dig till:

Reidun Andersson
E-post: Reidun.Andersson@vasteras.se
Telefon: 021- 39 19 96

Under en förmiddag har du som arbetsgivare möjlighet att hålla korta intervjuer. Konceptets tanke är att du genom dessa intervjuer ska få ett urval av kandidater som du i ett senare skede bokar in för djupintervjuer på plats hos dig. Jobbchansen är en möjlighet att rekrytera enkelt och effektivt med en stor bank av lämpliga kandidater som Västerås stad och Arbetsförmedlingen tar fram.

Vad krävs från ert företag?

Två veckor innan evenemanget lämnas en beskrivning av tjänsten som ni har att erbjuda till Arbetsförmedlingen via mejl till annelie.nystrom@arbetsformedlingen.se .

Tänk på att utöver en kort beskrivning, få med era behov men prioritera hellre reella skallkrav före vad som är meriterande. Detta för att vi ska kunna matcha och bjuda in personer som har rätt bakgrund, kompetens och erfarenhet för att passa era behov. På evenemangsdagen behöver ni delta med två personer på plats för att hålla en kort presentation om ert företag (~2 min) och sedan möta kandidater i speed-intervjuer.

Fika står uppdukat 08.30 då ni bör vara på plats för att förbereda eventet som börjar 09.00. Efter att evenemanget är genomfört kommer Västerås stad att kontakta er för en uppföljning där ni förväntas att delta.

 

Välkommen med din anmälan!

Vill du jobba på Västerås bästa hemtjänst? Vi på Attendo Hemtjänst i Västerås är stolta över att ha de nöjdaste kunderna i kommunen. Det tror vi beror på att vi har omtänksamma, engagerade och kompetenta medarbetare som trivs på jobbet. Vill du bli en i vårt härliga gäng?

Vi söker dig som har ett brinnande intresse av att arbeta med människor och som person är lyhörd och engagerad.

  • Goda kunskaper i svenska språket (tal och skrift)
  • God datorkunskap/datorvana
  • Körkort B (meriterande, krävs för nattarbete)
  • Kunna cykla
  • Meriterande om du tidigare arbetat inom äldreomsorgen

Nedan kommer en beskrivning av personer som vi söker för tjänst hos oss under perioden 1 maj-1 september.
Tjänster: 2 st
Sysselsättningsgrad: 80%

Områden:

Städ - utebadet samt inomhus torra delar
Utebadets ytor,entrèområdet inomhus,korridorer inomhus,dam/herr omklädningsrummen, kombi omklädningsrum,gymmet

Arbetsuppgifter:

Påfyllnad förbrukningsvaror som toalettpapper,handtorkpapper,tvål.
Rengöring av golv i både torr- och våtutrymmen inne & utebadet.
Dammsugning samt våtmoppning av golv.
Städning av toaletter, omklädningsrum och duschrum.
Putsa speglar på gym/gruppträningsal
Damma gym-maskinerna,utrustning
Vid städning av större ytor inomhus används skurmaskiner.

Önskemål:

Kommunicerar bra på svenska. Meriterande om man kan fler språk.
Någorlunda självgående i sitt arbete.
Kunna förstå och följa checklistor i vårt digitala system senovic.
Ordningsam samt har ett intresse för renhållning och städ.
Intresserad av badet och jobbet som bad och friskvårdsvärd.
Simkunnig.
Gärna en manlig och en kvinnlig sökande.
Vi ser gärna att personen är över 30 år.

Meriterande:

Kunskap inom trädgård/markskötsel.

Nu söker vi dig som vill bli vår nya medarbetare. Motiveras du av eget ansvar, problemlösning och att få människor att känna sig trygga? Då är det dig vi söker!

Vi erbjuder dig ett roligt och omväxlande jobb där ingen dag är den andra lik. Du blir vårt ansikte utåt så att du tycker om att ha människor omkring dig är en förutsättning för att du ska trivas på jobbet. Att du är lugn och kör våra bussar på ett behagligt sätt likaså. Vi tror att ditt engagemang och välkomnande sätt smittar av sig på både kunder och andra medarbetare.

Som bussförare har du en samhällsviktig funktion. Vi underlättar människors vardag genom att finnas till hands när de t.ex. behöver resa till skola, arbete eller fritidsaktiviteter. För att möta resandebehovet på bästa sätt behöver vår busstrafik vara i gång en stor del av dygnets timmar vilket innebär att du behöver kunna jobba på varierande arbetstider, både vardagar och helger.

Anställningen börjar med en introduktionsutbildning där du bl.a. lär dig de linjer du kommer att köra men också andra saker du behöver veta för att kunna göra ett bra jobb. På plats på depån finns även våra enhetschefer och trafikledning som kan stötta dig i din vardag som bussförare.

Förutom de personliga egenskaper vi beskrivit är våra förväntningar på dig:

  • Att du har svenskt körkort med behörighet D och giltigt YKB.
  • Att du kan jobba varierande arbetstider, både vardagar och helger.
  • God svenska i tal och skrift.
  • Kunna uppvisa ett godkänt utdrag från Polisens belastningsregister.

Tidigare erfarenhet av bussföraryrket är meriterande men inget krav.

Om anställningen:

Vi erbjuder dig en behovsanställning på vår depå i Västerås.
Lön enligt kollektivavtal.

Om företaget:

Ända sedan starten 2016 har vi känt en trygghet i vår mission: vi vill bli branschens bästa arbetsgivare. När företag kommer till oss och ber om hjälp med rekrytering eller bemanning vet vi att det både är en tung och viktig uppgift som ges till oss. Vi vet också att det inte räcker med att hitta en person vars CV matchar arbetsrollen – det handlar om mycket mer än så.
Därför arbetar vi alltid utifrån vårt mantra: Att hitta Rätt person till Rätt plats. Det innebär att kandidatens personlighet och mål måste matcha med uppdragsgivarens. Det ska kännas Rätt, för båda parter. Det är då de perfekta jobbmatchningarna sker.


Det vi söker just nu:

Byggnadsplåtslagare: Krav utbildning och behörighet meriterande om man har körkort.
CNC operatör: Krav, utbildning och erfarenhter meriterande om man har körkort.
Industriarbetare: Krav, inga utan bara vilja att jobb men meriterande om man har körkort.

Om företaget.

Motion Control utvecklar, konstruerar, felsöker, reparerar, återskapar elektronik, tar fram produkter, ordnar företagsanpassade elektronikutbildningar och erbjuder kundspecifika lärlingsprogram. Vi arbetar som tekniska konsulter ute hos kund eller i våra egna lokaler i Västerås. Både med utveckling av våra egna eller med kundernas produkter. Vi är ett företag som satsar mycket på vår personal både i form av trivsel och kompetensutveckling. För tillfället har vi mycket att göra och behöver därför förstärkning.

Det vi söker just nu:

Personalassistent
Vi söker dig som vill arbeta som personal- och kontorsassistent på vårt kontor i Västerås. Huvudsaklig funktion är att arbeta med personalsysslorna på företaget, men även bistå med ekonomi och bokföring samt andra kontorssysslorna (svara i telefon, ta emot bud, mm).

Uppgiften är att arbeta med personaladministration och personalärenden och i samarbete med ansvarig chef se till att företaget har aktuella och relevanta instruktioner för verksamhetens administrativa delar (personalhandbok, befattningsbeskrivningar, intyg, tidsrapportering, semester, sjukskrivning, blanketter, mallar, etc.).

I arbetsuppgifterna ingår det att hjälpa till att informera personalen om aktuella lagar, regler, policys etc. samt hjälpa personalen med frågor rörande lön, sjukskrivning, semesteransökan, egna utlägg, förmåner, pension, försäkringar, löneväxling, bilar, etc. samt ombesörja att inkomna personalärenden blir hanterade och besvarade.

Du kommer att få sköta om företagets introduktionsprogram, se till att internutbildningar är uppdaterade och genomförs. I arbetet ingår det att planera och genomföra personalaktiviteter, hjälpa till med frågor om trivsel, arbetsmiljön och arbetssäkerheten på företaget.

Vi söker dig som har en eftergymnasialutbildning inom personalvetenskap, talar och skriver
felfri svenska samt har goda kunskaper i engelska, Word och Excel. Krav på körkort för personbil. Som person behöver du vara trevlig, hjälpsam, lyhörd, noggrann, systematisk, serviceinriktad och ha hög integritet. Uppfyller du kraven och har du en passande profil för tjänsten, så värdesätter vi rätt personlighet mer än formell kompetens.

StudentConsulting är ett av Skandinaviens ledande rekryterings- vikarie- och bemanningsföretag och är specialiserade på studenter, akademiker och yrkesutbildade. Vi har tillsatt 20 185 jobb i Sverige, Norge och Danmark det senaste året på 206 uppdragsorter. Vårt rekryteringsnätverk består av 206 uppdragsorter, över 450 000 kandidater och över 17 000 beställare.

Vi brinner för att matcha rätt kandidat till rätt tjänst, vi söker löpande personal inom bland annat kundtjänst, lager och industri.

Kontakta oss

Arbetsmarknadsenheterna

Reception för arbetsmarknadsenheterna Arbetsrehabilitering, Jobbcentrum och Utvecklingscentrum

Ingenjör Bååths gata 47, ingång T6 och våning D

Telefonnummer: 021-39 15 50

kundtjanst.arbetsmarknad@vasteras.se