Nöjd kundindex

Nöjd kundindex (NKI) serviceundersökning är en undersökning som mäter kundnöjdheten bland företag.

Servicemät­ning av kommu­nens myndig­hetsut­övning

Västerås stad genomför löpande servicemätningar, så kallade Nöjd kund-mätningar. Mätningen genomförs i samverkan med Sveriges kommuner och regioner och Stockholm Business Alliance.

Undersökningen mäter nöjdheten hos dig som arbetar på ett företag som nyligen fått beslut i ett myndighetsärende, till exempel bygglov eller serveringstillstånd.

Västerås stad deltar i undersökningen för att öka vår effektivitet och service. Enkäten sammanställs även nationellt för att kunna jämföra resultatet mellan olika kommuner.

Så genomförs undersökningen

Ett par veckor efter ett avslutat myndighetsärende skickas en enkät till ett urval företag som fått beslut.

Enkäten mäter sju områden:

  • brandskydd
  • bygglov
  • markupplåtelse
  • miljö- och hälsoskydd
  • livsmedelskontroll
  • serveringstillstånd
  • upphandling

Enkäten innehåller frågor kopplade till sex olika serviceområden

  • information
  • tillgänglighet
  • bemötande
  • kompetens
  • rättssäkerhet
  • effektivitet

Med hjälp av återkopplingen kan vi utveckla och förbättra kvaliteten i vår myndighetsutövning.

Resultat

Resultaten från undersökningen sammanställs varje år och offentliggörs av Sveriges kommuner och regioner i rapporten Företagsklimat.

SKR:s webbplats: Öppna jämförelser, företagsklimat 2022